Nordean TUPAS-tunnistautuminen on tällä hetkellä poissa käytöstä tietojen kalastelusta johtuvista syistä.
Alla tiedote:
Itellan ja Postin nimissä kalastellaan laittomasti pankkitunnuksia (päivitetty 7.4. klo 13.20)
Rikolliset yrittävät kalastella verkkopankkitunnuksia laittomilla huijaussähköpostiviesteillä. Aiemmin tällaisia viestejä on lähetetty muun muassa viranomaisten nimissä (esimerkiksi Tulli), nyt liikkeellä on myös viestejä, joissa lähettäjäksi mainitaan Itella tai Posti. Viesteihin ei pidä reagoida! Viesti kannattaa tuhota avaamatta sitä.
Posti tai Itella ei lähetä asiakkailleen sähköpostiviestejä tai tekstiviestejä, joissa on suoria linkkejä kirjautumissivuille tai joissa pyydetään tilinumeroita tai luottokorttien numeroita.
Huijausviestissä linkin kautta avautuva huijaussivusto muistuttaa pankin Tupas-tunnistautumista eli se pyytää kirjautumaan pankkitunnuksilla palveluun.
Itella tekee yhteistyötä viranomaisten kanssa. Pyydämme asiakkailtamme tarkkaavaisuutta mahdollisten huijausviestien osalta.
Ohjeita asiakkaille:
- Älä avaa epäilyttävää viestiä tai klikkaa linkkejä
- Älä vastaa viestiin
- Älä luovuta verkkopankkitunnuksiasi
- Jos olet saanut huijausviestin ja avannut siinä olleen linkin sekä syöttänyt edes osan pankkitunnustasi huijaussivustolle, ota välittömästi yhteyttä omaan pankkiisi ja kerro mitä on tapahtunut.
- Pankkitunnistautuminen on käytössä tietyissä Itellan ja Postin palveluissa (esimerkiksi Netposti), mutta niihin ohjataan aina vasta sivuiltamme ko. palvelusta, ei koskaan sähköpostitse.
- Turvallinen kirjautumissivu (SSL-suojattu) alkaa osoiterivillä https-alkuisesti ja selaimessa on yleensä myös lukon kuva näkyvillä
- Voit halutessasi ilmoittaa saamastasi huijausviestistä (jos sähköpostissa oleva linkki vie vieraassa osoitteessa olevalle verkkopankilta näyttävälle sivustolle) Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukseen välittämällä viesti sähköpostilla osoitteeseen cert@viestintavirasto.fi
- Seuraa uutisointiamme, kerromme lisää tilanteesta mahdollisimman pian