Pikavippien verkkomyynnissä kasvua kuitenkin 45%
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML), Kaupan Liitto ja TNS Gallup teettävät vuosittain suomalaiskuluttajien käymää internetkauppaa koskevan Verkkokauppatilaston, jonka tuorein 8.4.2013 julkaistu versio kertoo suomalaisten verkko-ostamisesta vuonna 2012. Aiemmat tilastot ovat kertoneet verkkokaupan vahvasta kasvusta vuodesta toiseen, mutta tuoreimman julkaisun mukaan tämä pitkään jatkunut kasvuvauhti näyttäisi hidastuneen viime vuonna ainoastaan yhden prosentin tasolle, kun toissavuonna suomalaisten käymän nettikaupan kokonaiskasvu oli vielä 10%. TNS Gallupin vastikään julkaiseman tilaston mukaan verkkokaupan hidastuminen johtuu pääasiallisesti perinteisten suurten tuoteryhmien, kuten asuntojen, loma-asuntojen ja energiasopimusten myynnin romahtamisesta 28 prosentilla ja auto- ja venekaupan supistumisesta 25 prosentilla. Lisäksi erilaisten hyvinvointipalveluiden verkko-ostaminen hiipui selkeästi edellisvuodesta.
Pikavippien hurja kysyntä ja ulkomainen verkkokauppa pitivät verkkokaupan edelleen pinnalla
Perinteisten tuoteryhmien järkälemäisestä romahtamisesta huolimatta pikavippien ja muiden vastaavien verkossa toimivien rahoituspalveluiden räjähdysmäinen 45% kasvuvauhti piti kuitenkin koko verkkokauppa-alan edelleen kasvun puolella. Pikavippien lisäksi toinen merkittävästi myyntiään lisännyt tuoteryhmä oli rahapelaaminen, johon suomalaiset kuluttivat noin 25% edellisvuotta enemmän euroja. Internetmyynnin vauhdin hidastuminen kiusaa pikavippituotteita lukuunottamatta huomattavasti enemmän kotimaista tavarakauppaa, kuin ulkomailta tehtyjä nettiostoksia. Vuonna 2012 ulkomainen verkkokauppa kasvoi edellisvuodesta 16% ja nieli näin ollen peräti 15 prosentin osuuden kaikesta suomalaisten tekemästä verkkokaupasta. Kaiken kaikkiaan suomalaiset kuluttivat viime vuonna verkko-ostoksiin veroineen ja toimituskuluineen yhteensä noin 9,6 miljardia euroa.
Pikavippien ohella uudet tavaratuoteryhmät tekemässä tuloaan
Pikavippien toimiessa suomalaisen verkkokaupan pelastusrenkaana, saatiin vuoden kovimmat kasvulukemat kuitenkin ruoan (72% kasvua edellisvuodesta) ja rautakaupan (56% kasvua edellisvuodesta) verkkomyynnistä. Nämä erinomaiset kasvulukemat eivät viesti ainoastaan edellä mainittujen alojen myynnin minimaalisista lähtötasoista, vaan kertovat selkeällä kielellä verkkokaupan tarjonnan yleisestä kasvusta. TNS Gallupin digitaalisen puolen yksikköjohtaja Ville Wikström toteaa Verkkokauppatilastoa koskevassa tiedotteessa, että yleinen taloudellinen tilanne ja varovaisuus näyttäisivät vaikuttavan kaiken kuluttamisen ohella vahvasti myös verkko-ostoksiin, joka näkyy Wikströmin mukaan verkko-ostajien määrän kasvuna, joka ei kuitenkaan heijastu yksittäisten kuluttajien tekemien ostosten määriin.
Ulkomainen verkkokauppa palveluiden ja vähittäiskaupan veturima
Kaupan Liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala pitää palveluiden ja vähittäiskaupan kasvun veturina toimivan ulkomaisen verkkokaupan todellisena uhkana Suomen kansantaloudelle. Ulkomailta tehdyt vähittäiskaupan verkko-ostokset kasvoivat edellisvuodesta 9%, kun taas erilaisia palveluita suomalaiset hankkivat ulkomaisilta sivustoilta huikeat 21% edellisvuotta enemmän. Ylipäätään palveluiden nettiostaminen on yleistynyt viime vuosina huikeasti ja pikavippi tuntuu olevan käytännössä ainoa suomalainen palvelu, jota ulkomaiset kilpailijat eivät ole päässeet kuristamaan hengiltä. Valitettavasti Suomen Eduskunta päätti itse antaa kyseiselle puhtaasti kotimaiselle innovaatiolle ja maamme valovoimaisimmalle vientituotteelle ja potentiaalisimmalle kasvualalle kuoliniskun asettamalla nykyisenlaisen pikavippitoiminnan tyrehdyttävän korkokaton näille koko suomalaisen verkkokaupan pinnalla pitäneille alle 2 000€ pikavippituotteille.
Asiakkuusmarkkinointiliitto penää parempien asiakaskokemusten ja sisältöjen tarjoamista
Suomen Asiakkakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko pitää alan markkinoinnin asiantuntijoiden tapaan nykypäivän verkkokaupan menestyksen takeina unohtumattomien asiakaskokemusten tarjoamista sekä kohdennettujen ja aidosti kävijöitä kiinnostavien sisältöjen tuottamista kuluttajille. Tämän lisäksi suomalaisten verkkoyrittäjien tulisi panostaa entistä vahvemmin mobiilisovellusten hyödyntämiseen, jotta eivät jäisi ulkomaisten kilpailijoiden jalkoihin.
TNS Gallupin julkaisema Verkkokauppatilasto kattaa niin internetissä käytävän tavarakaupan, kuin palveluiden ostamisen ja varaamisetkin. Tilastoissa seurataan yhteensä 30 päätuoteryhmäluokkaa ja niiden 70 alaluokkaa ja tiedot perustuvat vuonna 2012 tehtyyn 11 580 kuluttajahaastatteluun.