Mitä sitä kieltämään, shoppailu on varsin mukavaa. Erityisen kivaa se on silloin, kun teet onnistuneita ostoksia ja ne miellyttävät sinua vielä kotona. Joskus hankinnat menevät kuitenkin metsään. Silloin on hyvä tietää, miten palautusoikeus toimii ja milloin olet siihen oikeutettu.
Vaihto- ja palautusoikeus ostopäätöksen tukena
Moni ei tiedä, että jos ostettu tuote on virheetön, lain mukaan palautusoikeutta ei automaattisesti ole ollenkaan. Ainoastaan koti- ja etämyynnissä on aina palautusoikeus, sillä esimerkiksi verkkokaupasta tilattaessa tuotteeseen ei pääse tutustumaan ennen ostopäätöstä yhtä perusteellisesti kuin perinteisessä kaupassa.
Monet kaupat ovat kuitenkin päättäneet tarjota asiakkailleen vaihto- ja palautusoikeuden, sillä se mielletään hyväksi asiakaspalveluksi. Tästä oikeudesta viestitään kuluttajille esimerkiksi kyltissä kassalla, kuitissa sekä mainonnassa. Ulkopuolelle suljetaan usein muun muassa alennettuun hintaan myydyt tuotteet.
Tutustu huolellisesti ehtoihin
Yritys saa itse määritellä myöntämänsä vaihto- ja palautusoikeuden tarkemmat ehdot kuten palautusajan. 30 vuorokauden palautusaika on yksi tyypillisimmistä, mutta se voi olla paljon lyhyempikin. Usein ehtona on myös se, että tuotteen kuitti on tallella ja alkuperäispakkaus on tallella. Tuotteen on toki oltava myös käyttämätön.
Jokainen ostos on uusi sopimus
Kuluttajaliitto linjaa, että kuluttaminen perustuu suullisiin ja kirjallisiin sopimuksiin. Niitä solmitaan kaupassakäynnin lisäksi muun muassa palveluja ostettaessa, puhelinliittymää tilatessa sekä asuntoa vuokratessa. Kaikkiin sopimuksiin on syytä perehtyä huolellisesti ennen niihin sitoutumista. Esimerkiksi matkapuhelimen tai tietokoneen ostajaa sitovat usein määräaikaiset sopimukset, jotka voivat tehdä tuotteen palauttamisesta hankalaa tai jopa mahdotonta. Samaa koskee esimerkiksi kuntokeskusjäsenyyksiä, joista voi olla vaikea irrottautua ilman tarpeeksi pätevää syytä.
Erikseen sovittava avokauppa
Osa niistä kaupoista, jotka eivät myönnä automaattisesti vaihto- ja palautusoikeutta, tarjoavat asiakkailleen erikseen sovittavaa avokauppaa. Voit sopia myyjän kanssa, että saat tutustua tuotteeseen tai tavaraan rauhassa kotona ja voit palauttaa tai vaihtaa sen sovitun ajan, esimerkiksi 14 vuorokauden kuluessa, jos tuote ei miellytäkään kotioloissa. Varmista, että avokaupasta tulee merkintä kuittiin tai saat sen muuten kirjallisena. Se helpottaa asioimistasi eri myyjien kanssa.
Avokauppa on hyvä vaihtoehto esimerkiksi kodinkonetta tai huonekalua ostettaessa. Sen avulla voit varmistaa, että ostamasi tuote sopii osaksi sisustusta tai sille varattuun tilaan. Myös erityisesti isommat vaatehankinnat, kuten vaikkapa juhlapuku, vaativat perusteellisempaa harkintaa ja esimerkiksi sovittamista kotona asuun sopivien kenkien ja asusteiden kanssa.
Huomioithan, että avokauppa ei oikeuta tuotteen käyttämiseen. Jos haluat palauttaa tuotteen, sen tulee olla myyntikunnossa.
Koti- ja etämyynnissä lakisääteinen peruutusoikeus
Kuluttajalla on aina 14 vuorokauden lakisääteinen kaupan peruutusoikeus, kun hän on tehnyt ostoksia koti- tai etämyynnissä eli esimerkiksi verkkokaupassa tai puhelimessa. Sopimusehdot on hyvä lukea tarkkaan, sillä palautusoikeudella on rajoituksia etämyynnissäkin. Esimerkiksi mittatilauksena toteutetuilla tuotteilla ei ole peruutusoikeutta, sillä niitä olisi lähes mahdotonta myydä jollekin toiselle. Myöskään sinetöitynä toimitettua, avattua ääni- tai kuvatallennetta tai tietokoneohjelmaa ei voi palauttaa.
14 päivän peruuttamisaika käynnistyy silloin, kun tilattu tavara tai viimeinen erä on vastaanotettu. Digitaalisissa palveluissa peruuttamisaika käynnistyy silloin, kun sopimus on tehty.
Reklamaatio on asia erikseen
Mikäli ostamasi tuote ei vastaa tuotekuvausta, on rikki tai hajoaa huomattavan nopeasti, kannattaa tehdä valitus sen myyneelle yritykselle. Tee reklamaatio pian virheen havaitsemisesta – siten toimimalla voit muun muassa osoittaa, että virhe ei ole aiheutunut normaalista kulumisesta tai viallisesta käsittelystä. Parasta on tehdä reklamaatio kirjallisena. Se onnistuu muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston reklamaatioapurilla.
Myyjän oikeus on lähtökohtaisesti korjata virhe, eli korjata tuote tai vaihtaa se ehjään. Kaupan purkaminen on usein vasta se viimeinen vaihtoehto.
Hankintoihin kiinni säästämällä tai rahoituksella
Erityisesti isot hankinnat vaativat huolellista harkintaa. Jos sinulla ei ole kiire, voit säästää ostosta varten tuloistasi sivuun tietyn summan joka kuukausi. Lisäksi useat myymälät tarjoavat omia rahoitusratkaisujaan. Ennen kuin otat rahoitusta kaupasta, tutustu sen todellisiin kuluihin ja korkoihin sekä varmista hankintasi lopullinen kokonaishinta.