Tiedätkö, miten toimia, jos lentosi ei lähdekään ajallaan? Lue Lainaston vinkit lentomatkustajalle ja tiedä oikeutesi.
Huolenpitona ruokaa, juomaa ja yhteydenpitoa
Kaikkia EU:ssa sijaitsevalta lentokentältä lähteviä koti- ja ulkomaanlentoja koskevat lennon viivästymiseen liittyvät oikeudet. Sääntöjä sovelletaan myös muihin maihin. Jos lentosi on myöhässä, voit vaatia muun muassa aterioita ja virvokkeita, puheluita, pääsyn sähköpostiin tai jopa hotellimajoituksen. Jälkimmäisen ehtona tosin on, että matka siirtyy seuraavaan päivään.
Rahallinen korvaus merkittävästä viivästymisestä
Rahallinen korvaus voi tulla kyseeseen, jos viivästys määränpäässä on yli kolme tuntia. Viivästys ei saa johtua poikkeuksellisista olosuhteista, joita ovat muun muassa poliittinen epävakaus, huonot sääolosuhteet tai turvallisuusriskit. Jos lentoyhtiö kertoo lennon viivästymisen johtuvan edellä mainituista, voit jäädä ilman korvauksia. Lentoyhtiön on tällöin kyettävä osoittamaan, että poikkeuksellisia olosuhteita ei oltaisi voitu välttää kohtuudella edellytettyjä toimenpiteitäkään tekemällä.
Korvaukseen vaikuttaa lennon pituus ja viivästyksen kesto
Vakiokorvauksen suuruus vaihtelee 250 eurosta 600 euroon ja riippuu lennon pituudesta sekä viivästyksen kestosta. Jos viivästys määränpäässä on yli kolme tuntia ja lennon pituus on enintään 1 500 kilometriä, on korvauksen määrä 250 euroa. Yli 1 500 kilometrin tai EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa lennossa summa on 400 euroa. Korvaustaulukon kokonaisuudessaan näet Trafin sivuilta.
Vakiokorvausta haetaan lennon suorittaneelta lentoyhtiöltä. Se maksetaan käteisenä, pankkisiirtona, sekillä, matkakuponkeina tai muina palveluina.
Mikäli käy niin ikävästi, että lento viivästyy viisi tuntia tai enemmän, voit perua lennon ja saada lipun hinnan takaisin seitsemän päivän kuluessa.
Lentomatkustajan oikeuksien taustalla EY-asetus
EU:n vahvistamat lentomatkustajan oikeudet pitävät huolta oikeudenmukaisesta kohtelustasi lentäessäsi. Lainsäädäntö – tarkemmin EY-asetus 261/2004 – määrää, että jos lento viivästyy, on lentoyhtiön tarjottava huolenpitoa ja apua matkustajalle. Lentomatkustajan oikeudet koskevat kaikkia alueella tapahtuvia lentoja – niin omatoimisesti varattuja reittilentoja kuin valmismatkan lentoja.
Joskus lentoyhtiö laittaa hanttiin
Toisinaan lentoyhtiöt kieltäytyvät maksamasta korvauksia. Silloin on syytä ottaa yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan, joka tarjoaa neuvonnan lisäksi sovitteluapua. Seuraava askel on olla yhteydessä asiaa valvovaan viranomaiseen. EU-maiden valvontaviranomaisten yhteystiedot löydät täältä. Voit myös ulkoistaa valitusprosessin, mikäli oma aika ja ennen kaikkea hermot eivät riitä.
Lentomatkustajan oikeudet myös valmismatkalaisilla
Valmismatkan viivästyttyä voit hakea hinnanalennusta myös matkanjärjestäjältä. Siihen on perusteltu syy, jos esimerkiksi matka-aikasi on lyhentynyt tai paluukuljetuksesi viivästynyt. Yleisistä valmismatkaehdoista muun muassa kuitenkin selviää, ettei myöskään matkanjärjestäjän virheeksi lasketa lennon viivästymistä esimerkiksi ilmatilan ruuhkautumisen, poikkeuksellisen sään tai viranomaisten toimenpiteiden takia.
Jos lento peruuntuu
Lennon peruuntuessa sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Voit matkustaa kohteeseen lentoyhtiön tarjoamalla korvaavalla lennolla tai pyytää lipun hinnan takaisin. Jos uudelleenreititys aiheuttaa kuluja, voit hakea vahingonkorvausta lentoyhtiöltä. Lentoyhtiö saattaa vaatia tositetta, josta selviää, että kulut ovat todellisia – esimerkiksi aikataulumuutoksen takia käyttämättä jääneen bussi- tai junalipun hinta on mahdollista pyytää takaisin vahingonkorvauksen muodossa.
Tarkalla korvalla ennen lentoa
Voit varautua lentosi mahdolliseen viivästymiseen halutessasi etukäteen. Varmista jo matkaa varatessasi, että toimitat lentoyhtiölle oikeat yhteystiedot. Näin varmistat, että saat mahdollisimman pian tiedon lennon viivästymisestä esimerkiksi tekstiviestillä. Jos lentoyhtiöllä on oma mobiilisovellus, kannattaa sekin ladata tai vähintään vierailla verkkosivuilla katsomassa oman lennon tilannetta. On myös lentoyhtiöiden edun mukaista, että kuluttajat saavat ajantasaisen tiedon aikataulumuutoksista mahdollisimman nopeasti.